Kvalitet som en paradoxal praktik: Systematisk kvalitetsutveckling inom den sociala barnavården
I studien undersöks systematisk kvalitetsutveckling inom social barnavård, ett område som präglas av återkommande brister trots att det omges av omfattande regleringar avseende hur kvalitet ska säkerställas och utvecklas systematiskt.
Studien syftar till att fördjupa förståelsen för hur kvalitet och systematisk kvalitetsutveckling förstås och tillämpas samt att identifiera de praktiska utmaningar som uppstår vid tillämpningen. Genom att undersöka de professionellas perspektiv belyser studien klyftan mellan fastställda riktlinjer och den praktiska verkligheten, där ideal som effektivitet och mätbarhet ofta kolliderar med behovet av individanpassat och relationellt arbete.
Studien syftar också till att utveckla förslag på hur kvalitetsutvecklingen kan bli mer relevant och integrerad i det dagliga arbetet, genom att bättre tillgodose de unika behov som finns inom social barnavård. På så sätt hoppas studien kunna bidra till en mer anpassad och effektiv tillämpning av systematisk kvalitetsutveckling inom detta viktiga samhällsområde.
Publikationer
-
Nyhetsartikel: Utmaningar och möjligheter i kvalitetsutveckling inom socialtjänsten (10 december 2024)
-
Licentiatavhandling: Kvalitet som en paradoxal praktik: Systematisk kvalitetsutveckling inom den sociala barnavården (5 november 2024)
Maila namn och postadress till info@forskarskolanfys.se för att få ett fysiskt exemplar postat kostnadsfritt.
Forskare och projektledare

Christina Evaldsson
Utvecklingsledare, fil. lic. i socialt arbete
Jönköpings kommun, Linnéuniversitetet
christina.evaldsson@lnu.se
