Forskarskolans råd
Forskarskolans två råd finns för att på olika sätt ge stöd i utformningen och den strategiska utvecklingen av forskarskolan.
Professionsrådet består av representanter som med sin praktiska kunskap bidrar med ett värdefullt tvärdisciplinärt perspektiv.
Vetenskapsrådet består av framstående forskare med expertis inom relevanta områden för att genom detta kunna ge forskarskolan kontinuerligt stöd.
Läs mer om forskarskolans representanter i professionsrådet och vetenskapsrådet nedan.
Professionsråd
Socialpolitisk chef på Akademikerförbundet SSR och utbildad socionom. Har tidigare arbetat som socialsekreterare och chef inom socialtjänsten samt på Socialstyrelsen, Nordens välfärdscenter, Sveriges Kommuner och Regioner och som utredningssekreterare på Regeringskansliet.
Ledamot i riksstyrelsen för Föreningen Sveriges Socialchefer och ordförande i FSS Skåneavdelning samt utbildad socionom. Verksamhetschef för socialpsykiatrin i Lunds kommun. Har arbetat som chef och processledare på olika nivåer, särskild erfarenhet av samverkan och implementering av integrerade arbetsformer.
Arbetar på Vision som socialpolitisk strateg och utbildad socionom. Tidigare arbetat som socialsekreterare och chef inom socialtjänsten, handläggare och samordnare på Sveriges Kommuner och Landsting, departementssekreterare på Socialdepartementet samt politiskt sakkunnig åt dåvarande barn-, äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér.
Socionomexamen, Umeå universitet – 86 och därefter många arbetsår i socialtjänsten på flera platser i landet. Sedan 2003 på nationell nivå, Socialstyrelsen, för stöd till kunskapsutveckling i socialtjänsten och sedan 2013 på Sveriges Kommuner och Regioner. I mitt arbete på SKL är kunskapsutveckling inom socialtjänsten, evidensbaserad praktik, partnerskapet för stöd till kunskapsutveckling i socialtjänsten i fokus.
Vetenskapsråd
Sofia Kjellström är professor i kvalitetsförbättring och ledarskap vid Jönköping Academy for Improvements of Health and Welfare. Hennes specialområde är vuxenutvecklingsteorier som visar att människor har kvalitativt olika komplexa sätt att tolka och hantera händelser. Projekt bedrivs inom b.la ledar- och ledarskapsutveckling, innovation, förbättringsarbete.