Att höra till: Placerade barns berättelser och handledningsstöd för professionella
Att höra till är ett djupt existentiellt behov och en avgörande faktor för att hantera och förstå livet. Barn i familjehemsvården upplever ofta ett flertal separationer i sin uppväxt och kan få svårare att känna tillhörighet. Som unga vuxna saknar de med erfarenhet av familjehemsvård oftare stöd ifrån nära viktiga personer för att hantera livet. I den här studien har barn i familjehemsvården själva berättat vad som gör att de känner familjetillhörighet. Utifrån dessa berättelser har ett praktiskt tillämpbart handledningsverktyg utformats. Detta verktyg är tänkt att användas av familjehemssekreterare i handledning av familjehem. Syftet är att stärka känslan av familjetillhörighet bland barn som är placerade i familjehem.
Publikationer
-
Vetenskaplig artikel: To Belong: Narratives About Family Belonging Among Children in Foster Families or Where Custody has been Transferred (21 september 2024)
-
Handledningsmaterial: Att höra till: Handledningsmaterial för familjehemsekreterare (juni 2025)
-
Nyhetsartikel: Barns röster visar vägen till starkare tillhörighet i familjehem (oktober 2025)
-
Licentiatavhandling: Att höra till: Berättelser om familjetillhörighet bland barn med erfarenhet av familjehemsvård och familjehemsvårdens stöd genom handledning (oktober 2025)
Forskare och projektledare

Sara Larsson
Familjehemssekreterare och FYS-doktorand
Göteborgs Stad och Göteborgs universitet
sara.larsson.4@socwork.gu.se
