
ANTOLOGI: KUNSKAP I RÖRELSE
UTGIVEN OKTOBER 2025
Vad betyder det att socialtjänsten ska bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet? Den frågan står i centrum för denna antologi, som belyser aktuella perspektiv på kunskapens roll i det sociala arbetet.
Utifrån analyser av fokusgrupper med socialarbetare, brukare, chefer, politiker, forskare, lärosäten och nationella myndigheter tecknas en nyanserad bild av hur kunskap rör sig, förstås, värderas och används i socialtjänsten. I de nio kapitlen presenterar författarna vetenskapliga resultat, återger erfarenheter och lokala praktiker från socialtjänst och ger näring till reflektion om socialtjänstens arbete i dag. Resultatet visar både samsyn och stora skillnader mellan olika nivåer och aktörer – från klientnära arbete till statlig kunskapsstyrning.
Boken vänder sig till studenter inom socialt arbete, forskare, yrkesverksamma socialarbetare, beslutsfattare och alla som är intresserade av hur kunskap kan bidra till en mer hållbar och rättssäker socialtjänst.

RAPPORT: KUNSKAP I SOCIALTJÄNSTEN
UTGIVEN JANUARI 2024
Avsikten med rapporten är att ge en bild av hur olika aktörer i och kring socialtjänsten ser på kunskap, kunskapsbehov och kunskapsutveckling. De som bidragit till rapporten är brukare, socialarbetare, chefer och politiker, FoU-verksamheter, universitetsrepresentanter samt nationella aktörer för kunskapsstyrning på socialtjänstens område.
Rapporten har tillkommit inom ramen för Forskarskolan för yrkesverksamma i socialtjänsten, vars huvuduppgift är att forskarutbilda 30 yrkesverksamma i socialtjänsten. De ska efter sin licentiatexamen kunna bidra till långsiktig kunskapsbildning i socialtjänsten och knyta samman forskning och praktik. Bakgrunden till denna nationella satsning är regeringens forskningsproposition, kunskap i samverkan – för samhällets utmaningar och stärkt konkurrenskraft (prop. 2016/17:50).
Lunds och Malmö universitet har tillsammans ansvaret för att driva forskarskolan i partnerskap med Göteborgs universitet och Linnéuniversitetet.
